نمایشگاه ها بویژه نمایشگاه های بین ا لمللی و جهانی، جدا از اهداف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری و تاثیراتی که در ارتقا سطح دانش و بینش عموم مردم جهان دارند، خود هدف رسانه های تخصصی نمایشگاهی قرار میگیرند و از جنبه های مختلف ارزیابی میشوند. ارزیابی رسانه ای نمایشگاه ها با توجه به عمق کاربردها و تاثیرات جهانی اینگونه رویداد ها، کار ساده ای نیست و گاهی اوقات تاثیرات و عمق تغییرات مثبتی که در جوامعی که آنها را برگزار میکنند آنچنان کارساز است که اثرات نامحسوس آنها سال ها بعد نمایان میشود.
برآورد کاربردهای نمایشگاهی با توجه به پیچیده بودن ساختار نمایشگاه ها کار دشواری است.، بهمین دلیل گاهی اوقات خبرنگاران رسانه ای مرتبط با نمایشگاه ها، برآوردهای اشتباهی از اثر گذاری های نمایشگاهی دارند و گاهی دیگر بدلیل وجود پاره ای از مشکلات، و اعمال برخی از بی توجهی ها بصورتی منفی در مقابل بعضی از نمایشگاه ها جبهه میگیرند در حالیکه از دیدگاه نویسنده، قضاوت باید به کمک بعد چهارم و چند وجهی باشد تا تاثیر عمیقی روی علاقمندان اینگونه رویدادها داشته باشد. برداشت دقیق از برگزاری رویدادها باعث میشود عوامل برپایی نمایشگاه ها اعم از صاحبان سایت های نمایشگاهی، برگزارکنندگان، شرکت کنندگان، بازدیدکنندگان و سارندگان غرفه ها به وظایف خود در سطح بین ا لمللی دقیق تر توجه کنند.
فعالیت های رسانه ای نمایشگاه ها در جمهوری اسلامی ایران از حدود یازده سال پیش و با تلاش های در خور تحسین جناب میلاد محمدی و در روزنامه صمت آغاز شد و یکی از عوامل معرفی شرکت نمایشگاه های بین ا لمللی جمهوری اسلامی ایران بعنوان طراح روز جهانی نمایشگاه ها خود ایشان بودند.، البته در خرداد ماه 1403 و در ارتباط با روز جهانی نمایشگاه ها، صرفا جناب حمید شهابیان اظهار لطف فرمودند، منظورم این است که هر حرکت مثبت رسانه ای در ذهن طرف های مقابل برای همیشه ثبت خواهد شد.
موضوع مهم دیگری که اینجانب عمیقا به آن فکر میکنم، بین المللی شدن فعالیت های گروه خبرنگاران رسانه ای نمایشگاهی است، بدین معنی که یکی از دوستان رسانه ای از سوی اتحادیه رسانه ها به یکی از چند نمایشگاه بین المللی مطرح در جهان اعزام شود و طی چند روز گزارشی از همه جزییات نمایشگاه مورد بازدید را در مطبوعات کشور منعکس نماید و از این طریق میزان شرکت کنندگان داخلی را در آنگونه نمایشگاه ها افزایش دهد و بسهم خود صادرات کالاهای غیر نفتی کشور را به بالاترین سطح ممکن برساند.
با آرزوی موفقیت دوستان ارجمند و ارتقا سطح فعالیت های رسانه ای نمایشگاهی و افزایش تاثیر گذار نوشته های رسانه ای در صنعت نمایشگاهی در داخل کشور عزیزمان.