امروز، ۱۲ شهریورماه، نشست هم اندیشی پاویون جمهوری اسلامی ایران در چهل و یکمین نمایشگاه بین المللی هاوانا با هدف معرفی فرصتهای تجاری و اقتصادی کشور کوبا با حضور نمایندگان دستگاههای دولتی در نمایشگاه تهران برگزار شد. در این نشست بر اهمیت حضور ایران در چهل و یکمین نمایشگاه بینالمللی هاوانا تأکید شد؛ جایی که قرار است جمهوری اسلامی ایران در آن پاویون ملی داشته باشد.
در این نشست خورخه فرنانندو لفبره نیکلاس، سفیر کوبا در ایران، اکبر گداری سرپرست دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت مجتبی فیض الهی مدیر نمایشگاه های خارجی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران و علی محتشم امیری مدیرعامل شرکت میلاد نور و مجری برپایی پاویون ایران در این رویداد حضور داشتند. همچنین نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دفتر معاون اول ریاست جمهوری، وزارت دفاع، وزارت کار، صندوق ضمانت صادرات، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، وزارت امور خارجه و بانک توسعه صادرات در این برنامه شرکت کردند.
تاکید بر توسعه روابط اقتصادی ایران و کوبا
اکبرگداری، سرپرست دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران ، در سخنان خود کوبا را کشوری ناشناخته برای فعالان اقتصادی ایران دانست و افزود: «بعد مسافت، هزینه بالای رفتوآمد، عدم مراودات تجاری و حضور کمرنگ ایرانیها در این کشور باعث شده ظرفیتهای کوبا برای ما ناشناخته باقی بماند.»
در ادامه نماینده شرکت میلاد نور، مجری برپایی پاویون ایران در این نمایشگاه، ضمن ارائه اطلاعات عمومی درباره اقتصاد کوبا، به آمار تجارت خارجی این کشور، وضعیت صادرات و واردات و تراز تجاری آن اشاره کرد. وی صنایع دارای ظرفیت برای حضور ایران را شامل لوازم خانگی، تجهیزات و قطعات صنعتی، ماشینآلات، تجهیزات آزمایشگاهی، لاستیک و پلاستیک، سوختها و روغنهای معدنی، صنایع غذایی و قطعات خودرو عنوان کرد. همچنین با توجه به جایگاه کوبا در تولید شکر و نیشکر، حضور شرکتهای ایرانی در زمینه ماشینآلات مرتبط با این صنعت فرصت مهمی برشمرده شد.
طبق گزارش ارائه شده، نمایشگاه هاوانا در سال گذشته در فضایی به وسعت ۲۵ هزار مترمربع با حضور ۶۰ کشور و بیش از ۱۲۰ هزار بازدیدکننده برگزار شده و از معتبرترین رویدادهای اقتصادی آمریکای لاتین به شمار میرود.
نمایشگاه فرصتی برای تقویت همکاریها
سفیر کوبا در تهران نیز در این نشست بر آمادگی کشورش برای بهرهگیری از ظرفیت شرکتهای ایرانی تأکید کرد و حوزههای سوخت، ساختمان، مواد غذایی، پمپ آب و قطعات خودرو را از جمله نیازهای اصلی کوبا دانست. وی همچنین با اشاره به محدودیتهای ناشی از تحریم و مشکلات انتقال وجه، بخش خصوصی کوبا را تسهیلکننده تجارت معرفی کرد.
🔹 در ادامه، به موضوع سرمایهگذاری در پالایشگاهها، بهروزرسانی زیرساختها و حضور در منطقه تجاری ویژه ماریه اشاره شد که میتواند فرصت ارزشمندی برای ایران باشد.
حمایت مادی نمایشگاه تهران از پاویون ایران
در پایان نشست، مجتبی فیضالهی مدیر نمایشگاه خارجی نمایشگاه تهران از حمایت شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نمایشگاه هاوانا خبر داد و افزود: «خلأ حضور ایران در بازار کوبا دلیل اصلی حمایت ما از این رویداد است و امیدواریم شرکتهای ایرانی با استفاده از این فرصت وارد عرصه جدیدی از تعاملات تجاری شوند.»
جزییات برگزاری نمایشگاه
چهل و یکمین نمایشگاه هاوانا – کوبا از تاریخ ۳ تا ۸ آذرماه ۱۴۰۴ در مرکز نمایشگاهی هاوانا برگزار خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران با پاویون ملی در این رویداد بین المللی حضور خواهد داشت. مجری برگزاری پاویون ایران در این رویداد شرکت میلاد نور است.
این نشست هم اندیشی با هدف بررسی ظرفیت های همکاری، هماهنگی میان دستگاه های ذی ربط و تبیین برنامه های حضور مؤثر ایران در این نمایشگاه برگزار شد.