هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۵) در تاریخ دوازدهم اردیبهشتماه به کار خود پایان داد.
این رویداد، فراتر از نمایش ظرفیتهای صادراتی کشور، جلوهای روشن از همافزایی موفق میان دولت و بخش خصوصی و نمادی از اراده ملی برای توسعه صادرات بود؛ تجربهای که میتواند الگویی توسعهیافته برای وفاق و حمایت از نمایشگاههای تخصصی در آینده صنعت نمایشگاهی کشور باشد.
در این دوره، از معاون اول رئیسجمهور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه، دیگر سازمانهای مسئول همچون نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و شهرداری تا نهاد ریاست جمهوری و . . . ، پشتیبانی مؤثر و فعالی به عمل آمد.
هماهنگی و همکاری نزدیک دولت و بخش خصوصی، فضایی مثبت ایجاد کرد که در آن هیئتهای تجاری از کشورهای مختلف، دیپلماسی اقتصادی ایران را در سطحی عملیاتی و اثرگذار تجربه کردند.
از نکات برجسته این دوره، برگزاری جلسات تخصصی با هیئتهای تجاری از کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان، هند، قزاقستان، چین، امارات متحده عربی، کشورهای آفریقایی، عراق و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا بود؛ جلساتی که نقش مهمی در گسترش تعاملات اقتصادی و مذاکرات صادراتی ایفا کردند.
در کنار این برنامهها، ترافیک بالای دیدارهای وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان ایشان با هیئتهای خارجی که در راستای مذاکرات اقتصادی شکل گرفت، بسیار چشمگیر بود.
حضور فعال رایزنان بازرگانی ایران در سالن نشستهای B2B و همکاری اتاقهای بازرگانی در ایجاد بستری مناسب برای مذاکرات تخصصی نیز از دیگر نقاط قوت این رویداد بهشمار میرفت.
آنچه ایران اکسپو ۱۴۰۴ را متمایز ساخت، محتوای غنی مذاکرات، کیفیت بالای ارائهها و نمایش افتخارآمیز توانمندی شرکتهای ایرانی بود.
در شرایطی که کشور همچنان تحت تحریمهای بینالمللی قرار دارد، بسیاری از شرکتهای ایرانی با خلاقیت، دانش فنی و تلاش مضاعف، محصولات، خدمات و نوآوریهای خود را با استانداردهای بالا عرضه کردند.
بازخوردهای میدانی از شرکتکنندگان نشان داد که برخی از شرکتها به اهداف پیشبینی شده خود دست یافتهاند؛ با این حال، انتشار رسمی میزان رضایت مشارکتکنندگان نیازمند طراحی سازوکاری مشخص است.
نمایشگاه بینالمللی تهران و سازمان توسعه تجارت ایران با تمام ظرفیتهای خود پشتیبانی لازم را فراهم کردند و وزارت امور خارجه با محوریت دیپلماسی اقتصادی نقشی کلیدی ایفا نمود.
همچنین، رسانهها، گروههای تولید محتوا و فعالان خدمات نمایشگاهی نیز همراهی مؤثری در ثبت و انعکاس این رویداد ملی داشتند.
با این همه، نکتهای که برخی فعالان اقتصادی، به ویژه در صنعت نمایشگاهی، بر آن تأکید داشتند این بود که ای کاش همین سطح از تلاش و سازماندهی برای نمایشگاههای تخصصی نیز صورت گیرد؛ چرا که باور دارند اثرگذاری هیئتهای تجاری، نشستهای B2B و تخصیص منابع مالی در بستر نمایشگاههای تخصصی، به مراتب بیشتر و هدفمندتر خواهد بود.
ایران اکسپو ۱۴۰۴، با تمام ظرفیتهای خود، یک خلأ جدی نیز داشت: ای کاش پیش از آغاز این رویداد، اطلاعرسانی دقیقتر و سازمانیافتهتری انجام میشد.
اطلاع از گروههای کالایی حاضر در سالنها، هیئتهای تجاری مدعو و نحوه برگزاری نشستهای B2B، آن هم دستکم دو هفته پیش از افتتاح، میتوانست کیفیت این رویداد را به طور قابل توجهی ارتقا بخشد.