سالانه هزاران نمایشگاه و رویداد تخصصی در سراسر جهان برگزار میشه حالا این رویدادها میتونن از جنس برگزاری یک نمایشگاه تخصصی باشند یا همایش سمینار و یا یک کنگره تخصصی و حتی یک رویداد ورزشی یا هنری!
گردشگری رویداد ( یا مایس توریسم ) یکی از انواع گردشگری است که ارتباط مستقیمی با برگزاری نمایشگاهها دارد بدون شک این نوع گردشگری در دهه های گذشته بخش مهمی از بازار و صنعت گردشگری دنیا را به خودش اختصاص داده است که متاسفانه علیرغم بازدهی بالا تا کنون در کشور ما به آن توجهی نشده است در حالی که این نوع گردشگری جز لاینفکی از برگزاری نمایشگاههاست و توجه ویژه به این بخش از نمایشگاهها می تواند علاوه برتاثیرات مثبت در محل برگزاری تاثیر قابل توجهی در درآمدهای جانبی یک نمایشگاه نیز داشته باشد، بهره ایی که سایر کشورها و شهرهای دنیا از جمله شهر دبی از برگزاری رویدادها می برند می تواند مثال بسیار ساده و نزدیکی برای ما باشد اهمیت این موضوع برای سایر کشورهای همسایه ما از جمله عراق بطور مشخص در شهر اربیل روشن شده است و این شهر نیز به سرعت در حال توسعه زیرساختهای خود برای استفاده حداکثری از مزایای این نوع گردشگری می باشد.
مایس توریسم (MICE Tourism ) از ترکیب کلمات اول چهار واژه زیر تشکیل شده است :
قصد ندارم این نوشته شکل آموزشی بخود بگیرد مطمئن هستم مخاطب این نوشته افرادی هستند که مسلط بر امور نمایشگاهی و یا گردشگری می باشند برای همین، توجهی به تاریخچه پیدایش این صنعت ندارم اما بر اساس شواهد احتمالا نقطه شروع گردشگری مایس به تقریبا 200 سال قبل یعنی در سالهای 1814 تا 1815 میلادی همزمان با برگزاری کنگره وین در اتریش باشد رویدادی که تاثیر عمیقی بر نقشه سیاسی اروپا در قرن نوزدهم داشت .
به علت تاثیرات مثبتی که گردشگری مایس در وضعیت شهرها می گذارد بسیاری از شهرهای دنیا علاقه بسیار زیادی به این نوع گردشگری دارند و در حال برنامه ریزی برای توسعه زیرساختها برای گسترش این موضوع هستند . ولی واقعا دلیل این همه علاقه و سرمایه گذاری چیه ؟ شاید عمده این دلایل شامل موارد زیر باشند:
- 1. هزینه کرد بالاتر گردشگران و مسافران تجاری که بیشتر تمایل به استفاده از هتل ها و رستورانهای با کیفیت تر دارند و نسبت به گردشگران عادی گاهی تا سه برابر بیشتر هزینه می کنند و تعداد شبهای اقامتشان نسبت به گردشگران عادی نیز بر اساس تعداد روزهای برگزاری یک رویداد یا نمایشگاه بالاتر است
- 2. حضور گردشگران نمایشگاهی یا تجاری در فصل های کم تقاضا برای مسافرت یا همان low season : بیشتر مقاصد گردشگری در دنیا بدلیل شرایط آب و هوایی فصول گردشگری خاصی دارند اما لزوما برگزاری رویدادهای مایس، ضرورتی برای برگزاری در اوج شلوغی گردشگری ندارند و این نوع گردشگران می توانند اتاق های خالی هتل ها را در فصول کم تقاضا پر کنند در نتیجه گردشگری مایس می تواند یکی از راهکارهای بر طرف شدن مشکل فصلی بودن سفرها باشد.
- 3. تعداد زیاد مخاطبان گردشگری مایس در زمان برگزاری یک رویداد و بالا رفتن تجارتهای جانبی : یکی از با اهمیت ترین بخش های گردشگری مایس همین موضوع حضور زیاد مخاطبان می باشد این افراد می توانند شامل غرفه داران مدیران شرکتها بازدیدکنندگان و میهمانان دعوتی برای یک رویداد باشند که عملا ظرفیت اقامتی در منطقه را گاهی تا صد درصد پر می کنند حال به این موضوع اضافه کنید استفاده از رستورانها، خرید از بازارهای محلی، بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی، خرید صنایع دستی و …..
- 4. یکی از محاسن گردشگری مایس که شخصا به آن علاقه زیادی دارم می تواند بهبود تصویر شهر میزبان یک رویداد تخصصی باشد برگزاری یک رویداد استاندارد و با کیفیت می تواند تصویر بسیار خوبی از شهر محل برگزاری در ذهن مسافران ایجاد کند و حتی آنها را ترغیب کند که دوباره و با خانواده به شهر محل برگزاری برگردند که این موضوع موجب رونق گردشگری می شود این موارد تنها گوشه ایی از محاسن گردشگری مایس بودند و بدون شک این نوع گردشگری محاسن و تاثیرات گسترده تری دارد مواردی که امروزه بیشتر شهرهای بزرگ و کوچک در دنیا به دنبال ایجاد زیرساخت برای استفاده حداکثری از درآمدهای سرشار این نوع گردشگری می باشند .
حال اگر بخواهم نگاهم را بیشتر معطوف به کشور و شهر خودم ( کرمان ) کنم معتقدم شهرهای زیادی در کشور عزیزمان ایران شرایط مناسبی برای استفاده از محاسن گردشگری مایس دارند شهرهایی مثل : اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، یزد، کیش و حتی قشم به شرط توسعه زیر ساختها از جمله بخش اقامتی و هتلینگ .
و اما کرمان …..
بنظرم یکی از بهترین راه ها و شاید تنها راه برای توسعه گردشگری کرمان نگاه ویژه به گردشگری مایس باشد استان کرمان علیرغم تمامی پتانسیل های موجود در کلیه بخش های گردشگری چه در بحث آثار ثبت شده در یونسکو و میراث فرهنگی جاذبه های طبیعی و گردشگری متاسفانه نتواسته است بهره مناسبی از حضور گردشگران و درآمدهای گردشگری ببرد به تمامی این موارد سایر توانمندیهای استان کرمان را از جمله وجود معادن بزرگ کشور و همچنین مزیتهای کشاورزی از جمله محصولات صادراتی استراتژیک مثل پسته و خرما و محصولات گلخانه ایی و حضور سه تیم فوتبال در لیگ برتر ایران را نیز اضافه کنید که همه نشان از وجود فرصت و پتانسیل بزرگ و ویژه در استان کرمان برای تبدیل شدن به یک مقصد مهم برای گردشگری مایس می باشند.
متاسفانه در سنوات گذشته شاهد افت شدید صنعت نمایشگاهی در استان کرمان بوده ایم که شاید یکی از دلایل آن عدم توجه مسولین استان به اهمیت صنعت نمایشگاهی باشد اگرچه گردشگری مایس فقط به برگزاری نمایشگاه محدود نمی باشد اما وجود یک محل برگزاری نمایشگاه با حداقل امکانات استاندارد می تواند به حرکت کرمان در این مسیر کمک بسزایی کند و در کنار یک محل مناسب برای برگزاری رویدادهای تخصصی تجاری باید برگزاری رویدادهای تخصصی فرهنگی ورزشی و هنری را نیز توسعه داد تا مسیر کرمان برای تبدیل شدن به یک محل برای گردشگری مایس هموار شود .