• صفحه اصلی
  • اخبار
  • کارگاه آموزشی
  • هیات تجاری
  • نمایشگاه
    • نمایشگاه داخلی
    • نمایشگاه خارجی
    • اکسپو ژاپن
  • همایش
۲۶ تیر, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
رویداد برتر
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • کارگاه آموزشی
  • هیات تجاری
  • نمایشگاه
    • نمایشگاه داخلی
    • نمایشگاه خارجی
    • اکسپو ژاپن
  • همایش
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
رویداد برتر
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

وقتی رویدادها، شهرها را زنده می کنند؛ نگاهی دوباره به گردشگری مایس

امید فدایی - رئیس هیئت مدیره شرکت نمایشگاهها و همایشهای هفتواد و دبیر انجمن صادرکنندگان استان کرمان

۱۸ فروردین, ۱۴۰۴
در اخبار, یادداشت
0
0
اشتراک گذاری در فیسبوکاشتراک گذاری در توییتراشتراک گذاری در واتساپ

سالانه هزاران نمایشگاه و رویداد تخصصی در سراسر جهان برگزار میشه حالا این رویدادها میتونن از جنس برگزاری یک نمایشگاه تخصصی باشند یا همایش سمینار و یا یک کنگره تخصصی و حتی یک رویداد ورزشی یا هنری!

گردشگری رویداد ( یا مایس توریسم ) یکی از انواع گردشگری است که ارتباط مستقیمی با برگزاری نمایشگاهها دارد بدون شک این نوع گردشگری در دهه های گذشته بخش مهمی از بازار و صنعت گردشگری دنیا را به خودش اختصاص داده است که متاسفانه علیرغم بازدهی بالا تا کنون در کشور ما به آن توجهی نشده است در حالی که این نوع گردشگری جز لاینفکی از برگزاری نمایشگاههاست و توجه ویژه به این بخش از نمایشگاهها می تواند علاوه برتاثیرات مثبت در محل برگزاری تاثیر قابل توجهی در درآمدهای جانبی یک نمایشگاه نیز داشته باشد، بهره ایی که سایر کشورها و شهرهای دنیا از جمله شهر دبی از برگزاری رویدادها می برند می تواند مثال بسیار ساده و نزدیکی برای ما باشد اهمیت این موضوع برای سایر کشورهای همسایه ما از جمله عراق بطور مشخص در شهر اربیل روشن شده است و این شهر نیز به سرعت در حال توسعه زیرساختهای خود برای استفاده حداکثری از مزایای این نوع گردشگری می باشد.

مایس توریسم (MICE Tourism ) از ترکیب کلمات اول چهار واژه زیر تشکیل شده است :

قصد ندارم این نوشته شکل آموزشی بخود بگیرد مطمئن هستم مخاطب این نوشته افرادی هستند که مسلط بر امور نمایشگاهی و یا گردشگری می باشند برای همین، توجهی به تاریخچه پیدایش این صنعت ندارم اما بر اساس شواهد احتمالا نقطه شروع گردشگری مایس به تقریبا 200 سال قبل یعنی در سالهای 1814 تا 1815 میلادی همزمان با برگزاری کنگره وین در اتریش باشد رویدادی که تاثیر عمیقی بر نقشه سیاسی اروپا در قرن نوزدهم داشت .

 

به علت تاثیرات مثبتی که گردشگری مایس در وضعیت شهرها می گذارد بسیاری از شهرهای دنیا علاقه بسیار زیادی به این نوع گردشگری دارند و در حال برنامه ریزی برای توسعه زیرساختها برای گسترش این موضوع هستند . ولی واقعا دلیل این همه علاقه و سرمایه گذاری چیه ؟ شاید عمده این دلایل شامل موارد زیر باشند:

  1. 1. هزینه کرد بالاتر گردشگران و مسافران تجاری که بیشتر تمایل به استفاده از هتل ها و رستورانهای با کیفیت تر دارند و نسبت به گردشگران عادی گاهی تا سه برابر بیشتر هزینه می کنند و تعداد شبهای اقامتشان نسبت به گردشگران عادی نیز بر اساس تعداد روزهای برگزاری یک رویداد یا نمایشگاه بالاتر است
  2. 2. حضور گردشگران نمایشگاهی یا تجاری در فصل های کم تقاضا برای مسافرت یا همان low season : بیشتر مقاصد گردشگری در دنیا بدلیل شرایط آب و هوایی فصول گردشگری خاصی دارند اما لزوما برگزاری رویدادهای مایس، ضرورتی برای برگزاری در اوج شلوغی گردشگری ندارند و این نوع گردشگران می توانند اتاق های خالی هتل ها را در فصول کم تقاضا پر کنند در نتیجه گردشگری مایس می تواند یکی از راهکارهای بر طرف شدن مشکل فصلی بودن سفرها باشد.
  3. 3. تعداد زیاد مخاطبان گردشگری مایس در زمان برگزاری یک رویداد و بالا رفتن تجارتهای جانبی : یکی از با اهمیت ترین بخش های گردشگری مایس همین موضوع حضور زیاد مخاطبان می باشد این افراد می توانند شامل غرفه داران مدیران شرکتها بازدیدکنندگان و میهمانان دعوتی برای یک رویداد باشند که عملا ظرفیت اقامتی در منطقه را گاهی تا صد درصد پر می کنند حال به این موضوع اضافه کنید استفاده از رستورانها، خرید از بازارهای محلی، بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی، خرید صنایع دستی و …..
  4. 4. یکی از محاسن گردشگری مایس که شخصا به آن علاقه زیادی دارم می تواند بهبود تصویر شهر میزبان یک رویداد تخصصی باشد برگزاری یک رویداد استاندارد و با کیفیت می تواند تصویر بسیار خوبی از شهر محل برگزاری در ذهن مسافران ایجاد کند و حتی آنها را ترغیب کند که دوباره و با خانواده به شهر محل برگزاری برگردند که این موضوع موجب رونق گردشگری می شود این موارد تنها گوشه ایی از محاسن گردشگری مایس بودند و بدون شک این نوع گردشگری محاسن و تاثیرات گسترده تری دارد مواردی که امروزه بیشتر شهرهای بزرگ و کوچک در دنیا به دنبال ایجاد زیرساخت برای استفاده حداکثری از درآمدهای سرشار این نوع گردشگری می باشند .

حال اگر بخواهم نگاهم را بیشتر معطوف به کشور و شهر خودم ( کرمان ) کنم معتقدم شهرهای زیادی در کشور عزیزمان ایران شرایط مناسبی برای استفاده از محاسن گردشگری مایس دارند شهرهایی مثل : اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، یزد، کیش و حتی قشم به شرط توسعه زیر ساختها از جمله بخش اقامتی و هتلینگ .

 

و اما کرمان …..

بنظرم یکی از بهترین راه ها و شاید تنها راه برای توسعه گردشگری کرمان نگاه ویژه به گردشگری مایس باشد استان کرمان علیرغم تمامی پتانسیل های موجود در کلیه بخش های گردشگری چه در بحث آثار ثبت شده در یونسکو و میراث فرهنگی جاذبه های طبیعی و گردشگری متاسفانه نتواسته است بهره مناسبی از حضور گردشگران و درآمدهای گردشگری ببرد به تمامی این موارد سایر توانمندیهای استان کرمان را از جمله وجود معادن بزرگ کشور و همچنین مزیتهای کشاورزی از جمله محصولات صادراتی استراتژیک مثل پسته و خرما و محصولات گلخانه ایی و حضور سه تیم فوتبال در لیگ برتر ایران را نیز اضافه کنید که همه نشان از وجود فرصت و پتانسیل بزرگ و ویژه در استان کرمان برای تبدیل شدن به یک مقصد مهم برای گردشگری مایس می باشند.

متاسفانه در سنوات گذشته شاهد افت شدید صنعت نمایشگاهی در استان کرمان بوده ایم که شاید یکی از دلایل آن عدم توجه مسولین استان به اهمیت صنعت نمایشگاهی باشد اگرچه گردشگری مایس فقط به برگزاری نمایشگاه محدود نمی باشد اما وجود یک محل برگزاری نمایشگاه با حداقل امکانات استاندارد می تواند به حرکت کرمان در این مسیر کمک بسزایی کند و در کنار یک محل مناسب برای برگزاری رویدادهای تخصصی تجاری باید برگزاری رویدادهای تخصصی فرهنگی ورزشی و هنری را نیز توسعه داد تا مسیر کرمان برای تبدیل شدن به یک محل برای گردشگری مایس هموار شود .

برچسب ها: رویداد برتررویداد نمایشگاهیکرمانگردشگری رویدادگردشگری مایسنمایشگاهیادداشت تخصصی

اخبار مرتبط

مشهد پلاست، آغازگر نمایشگاه‌های صنعت پلاستیک ایران در سال ۱۴۰۴

مشهد پلاست، آغازگر نمایشگاه‌های صنعت پلاستیک ایران در سال ۱۴۰۴

۲۶ تیر, ۱۴۰۴
اکسپو ۲۰۲۷بلگراد ؛ میزبانی برای گفت و گوی فرهنگ ها و رویاها

اکسپو ۲۰۲۷بلگراد ؛ میزبانی برای گفت و گوی فرهنگ ها و رویاها

۲۵ تیر, ۱۴۰۴
فرصتی برای صادرات صنعت غذا به اروپا؛ پوزنان لهستان میزبان برندهای ایرانی

فرصتی برای صادرات صنعت غذا به اروپا؛ پوزنان لهستان میزبان برندهای ایرانی

۲۴ تیر, ۱۴۰۴
نهمین رویداد بین‌المللی شیلات و آبزیان (IFEX 2025) در نمایشگاه تهران برگزار می‌شود

نهمین رویداد بین‌المللی شیلات و آبزیان (IFEX 2025) در نمایشگاه تهران برگزار می‌شود

۲۲ تیر, ۱۴۰۴
پاویون آنگولا در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن با طعم فرهنگ، رقص و آموزش

پاویون آنگولا در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن با طعم فرهنگ، رقص و آموزش

۱۹ تیر, ۱۴۰۴
«بازی برای انسانیت» در اکسپو ۲۰۲۷ بلگراد؛ ایران با پرچم نمایشگاه تهران در رویدادی جهانی

«بازی برای انسانیت» در اکسپو ۲۰۲۷ بلگراد؛ ایران با پرچم نمایشگاه تهران در رویدادی جهانی

۱۷ تیر, ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین اخبار

مشهد پلاست، آغازگر نمایشگاه‌های صنعت پلاستیک ایران در سال ۱۴۰۴

آغاز ثبت‌نام برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی سلامت عمان

قائم مقام وزیر صمت: نمایشگاه، نقطه عطفی در احیای فرش دستباف ایرانی

اکسپو ۲۰۲۷بلگراد ؛ میزبانی برای گفت و گوی فرهنگ ها و رویاها

پرچم سلامت ایران بر فراز کراچی؛ پاویون ایران در نمایشگاه بین‌المللی سلامت آسیا

فرصتی برای صادرات صنعت غذا به اروپا؛ پوزنان لهستان میزبان برندهای ایرانی

نمایش شکوه در آسمان اکسپو 2025 اوزاکا

نهمین رویداد بین‌المللی شیلات و آبزیان (IFEX 2025) در نمایشگاه تهران برگزار می‌شود

از نخلستان تا نمایشگاه؛ بوشهر صحنه نمایش توانمندی‌های خرمای ایران

رونمایی پاویون سنگاپور در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن؛ با مفهوم «کره‌ی رؤیا»

یادداشت‌ها

روابط عمومی در آیینه نمایشگاه، روایتی از پشت صحنه تا روی صحنه

در روزهای اضطراب، ما مسئول ساختن آرامش و معنا هستیم

ایمان بازیگران، مدیر روابط عمومی گروه صنعتی ظریف مصور و عضو انجمن روابط عمومي ايران
۷ تیر, ۱۴۰۴
0

روابط عمومی در آیینه نمایشگاه، روایتی از پشت صحنه تا روی صحنه

روابط عمومی در آیینه نمایشگاه، روایتی از پشت صحنه تا روی صحنه

ایمان بازیگران _ مدیر روابط عمومی گروه صنعتی ظریف مصور و عضو انجمن روابط عمومی ایران
۱۸ خرداد, ۱۴۰۴
2

نمایشگاه؛ رسانه‌ای زنده در قلب اقتصاد و ارتباطات

نمایشگاه؛ رسانه‌ای زنده در قلب اقتصاد و ارتباطات

سعید کیوانی - کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
۱۶ خرداد, ۱۴۰۴
2

چرا رسانه‌های تخصصی در جهان نمایشگاهی ضروری هستند؟

سمفونی همدلی در اصفهان؛ گرامی‌داشت روز جهانی نمایشگاه‌ها با نگاهی مسئولانه

سعید دارابی _ کارشناس نمایشگاهی و فعال رسانه
۱۴ خرداد, ۱۴۰۴
0

 آرشیو یادداشت‌ها
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • سیاست حفظ حریم خصوصی
  • تماس با ما
نشر اخبار تنها با درج منبع مجاز است.

© تمامی حقوق برای رویداد برتر محفوظ است.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • کارگاه آموزشی
  • هیات تجاری
  • نمایشگاه
    • نمایشگاه داخلی
    • نمایشگاه خارجی
    • اکسپو ژاپن
  • همایش

© تمامی حقوق برای رویداد برتر محفوظ است.