نشست هماندیشی و معرفی نمایشگاه بینالمللی طراحی داخلی، مبلمان و لوازم منزل عمان (IDF Oman) با حضور مدیران ارشد نمایشگاهی، فعالان صنعت مبلمان و دکوراسیون، انجمنهای تخصصی و تولیدکنندگان صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران در تاریخ 17 آذر ماه برگزار شد و ظرفیتهای روبهرشد بازار عمان و فرصتهای صادراتی ایران در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.
نشست هماندیشی و معرفی نمایشگاه بینالمللی طراحی داخلی، مبلمان و لوازم منزل عمان (IDF Oman) عصر امروز با حضور صدیف بیکزاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، جمعی از فعالان صنعت مبلمان، نمایندگان انجمنهای تخصصی و تولیدکنندگان صنایع وابسته برگزار شد. در ابتدای این نشست، جایگاه عمان بهعنوان یک اقتصاد نوظهور، دارای روابط سازنده با ایران و برخوردار از زیرساختهای گسترده بندری و تجاری تشریح شد؛ مؤلفههایی که این کشور را به یکی از مناسبترین مقاصد سرمایهگذاری و سکوی صادراتی در منطقه MENA بدل کرده است.
پاویون ایران در IDF Oman؛ فرصتی ساختاریافته برای حضور منسجم صنایع داخلی
در آغاز نشست، سعید الذاکرین مدیر عامل شرکت پارس رستاک و مجری پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه IDF Oman ضمن خوشآمدگویی، به نقش پاویون ایران در معرفی توانمندیهای صنایع چوب، مبلمان، دکوراسیون داخلی و صنایع وابسته اشاره کرد و ضرورت حضور هدفمند و سازمانیافته شرکتهای ایرانی در این رویداد تخصصی را مورد تأکید قرار داد.

نمایشگاهها؛ دروازه راهبردی صادرات و تحقق برنامه ۲۳ درصدی رشد صادرات غیرنفتی
در بخش دیگری از نشست، صدیف بیکزاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت عمان در راهبرد توسعه صادرات، این کشور را دروازه ورود به بازارهای آفریقا، شبهقاره هند و کشورهای عربی معرفی کرد.عمان تنها یک بازار هدف نیست، بلکه پلی به بازارهای آفریقا، شبهقاره هند و کشورهای عربی محسوب میشود. صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی ایران با ظرفیت تولید و صادرات بالا، از طریق حضور در نمایشگاهها میتواند هنر و فرهنگ ایرانی را به جهانیان معرفی کند. شرکت در این رویدادها به بنگاههای تولیدی امکان توسعه صادرات، ایجاد بازار پایدار و مدیریت چالشهای تولید را میدهد و با حمایتهای شرکت سهامی نمایشگاهها، تحقق رشد ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی امکانپذیر خواهد بود.

رشد ساختوساز و تنوع اقتصادی عمان؛ فرصتی طلایی برای صنایع مبلمان و دکوراسیون ایران
محمد جواد قنبری معاون امور نمایشگاهی در ادامه گفت: اقتصاد عمان در حال گذار از وابستگی سنتی به نفت و گاز به سمت تنوع اقتصادی و سرمایهگذاری در انرژیهای تجدیدپذیر و جذب سرمایهگذاری خارجی است، و چشمانداز عمان ۲۰۴۰ نقشه راه اصلی این تحول محسوب میشود. صنعت ساختوساز در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته و پروژههای با ارزش بیش از ۱۹۰ میلیارد دلار شامل مسکن، مجتمعهای تجاری و اداری در حال اجرا هستند، در حالی که تقاضا برای مسکن شهری و تجاری در برخی سالها تا ۲۵ درصد افزایش یافته است. رشد سریع پروژههای مسکونی و تجاری باعث افزایش تقاضا برای مبلمان، دکوراسیون داخلی و تجهیزات ساختمانی شده و نمایشگاه آیدیاف فرصتی برای شرکتها فراهم میکند تا از این تقاضا سهمی داشته باشند؛ افزایش طبقه متوسط و توسعه پروژههای تجاری و توریستی نیز میتواند تقاضا برای محصولات مرتبط با دکوراسیون و مبلمان را تحریک کرده و سهم بازار را در عمان افزایش دهد.

راهکارهای عملی توسعه صادرات مبلمان، دکوراسیون داخلی و تجهیزات وابسته به عمان
در ادامه، مسعود طاهریمهر رئیس اداره اول خلیج فارس سازمان توسعه تجارت و دبیر میز کشوری عمان، برای تحقق اهداف توسعه صادراتی کشورمان در حوزه مبلمان و دکوراسیون و تجهیزات وابسته به عمان، تولیدکنندگان ایرانی در وهله نخست باید اشراف و آگاهی لازم را نسبت به زنجیره حمل، ترخیص و توزیع کالا کسب نموده و سپس مناسب ترین شیوه توزیع محصولات فوق را که میتواند اجاره شوروم و یا اخذ فضای اختصاصی در یکی از هایپر مارکت های مهم عمان باشد انتخاب نمایند. شناخت رقبایی مانند ترکیه و چین و الگوبرداری از روشهایی اتخاذ شده از سوی آنان در جهت کنترل و حفظ توام مزیت قیمت و کیفیت ار سوی تجار ایرانی ضروری خواهد بود ضمن آنکه محصولات ایرانی در حال حاضر نیز توان رقابتی بالایی را در ارائه محصول با قیمت مناسب به دلیل مجاورت جغرافیایی کشورمان با بازار عمان را دارند. از جمله نکات مهم دیگر این است که ملاحظات تولید داخلی، استانداردها و سلیقه مصرفکنندگان عمانی و مهاجران خارجی نیز باید مدنظر قرار گیرد. ثبات در صادرات و قیمتگذاری، تحویل منظم و بهموقع کالا و ثبت شرکت تجاری از دیکر اقدامات کلیدی در جهت کسب موفقیت در بازار عمان بشمار میرود. همچنین حضور هدفمند در پروژههای پیمانکاری، خدمات فنی و مهندسی و صنعت هتلداری، به ویژه در بخش تامین تجهیزات ودکوراسیون داخلی صنعت ساختمان عمان به پیمانکاران و تولید کنندگان ایرانی توصیه میشود. شناسایی پیمانکاران خارجی، ضمن ایجاد فرصتهای جدید برای تولید کنندگان ایرانی، امکان صادرات مجدد محصولات مشترک تولیدی در حوزه های تخصصی مذکور را برای شرکتهای ایرانی فراهممیکند. در خاتمه تاکید میگردد آشنایی با فرهنگ تجاری عمان، اهمیت برند، قیمت و شرایط پرداخت، نقش مهم و تاثیر گذاری را در جهت تکمیل زنجیره موفقیت در تخصیص سهم بیشتری از بازار عمان نسبت به رقبا ایفا خواهد نمود.
چشمانداز ۲۰۴۰ و فرصتهای گسترده بازار دکوراسیون در عمان
محمد کنی مدیر بینالملل شرکت پارس رستاک نیز در ادامه جلسه به تشریح برنامه چشمانداز ۲۰۴۰ عمان پرداخت و با ارائه آمار تجارت خارجی این کشور، رشد درآمدهای غیرنفتی و مسیر توسعه اقتصادی عمان را تحلیل کرد.
وی با ارائه ارقام واردات عمان در بخش دکوراسیون داخلی، کاشی و سرامیک و محصولات روشنایی، اعلام کرد که بیشترین واردات این حوزه از امارات متحده عربی، چین و ترکیه انجام میشود. او همچنین آمار صادرات ایران در سال ۱۴۰۳ در بخشهای مرتبط با مبلمان و دکوراسیون داخلی را تشریح کرد و ظرفیت بالای ایران برای کسب سهم بیشتر از بازار عمان را مورد تأکید قرار داد.
پاویون جمهوری اسلامی ایران در حوزههای طراحی داخلی، مبلمان، لوازم منزل، مصالح و تجهیزات ساختمانی با مشارکت شرکت پارس رستاک، از ۲ تا ۴ فوریه ۲۰۲۶ در مرکز همایشها و نمایشگاههای بینالمللی مسقط برگزار خواهد شد.










