در جوامع امروزی رسانهها درهمه ابعاد زندگی انسانها رخنه کردهاند و بدون استفاده از رسانهها ، مردم نمیتوانند روند زندگی عادی خود را ادامه دهند. رسانهها عملا در توسعه پایدار جوامع نقش بسیار مهمی برعهده دارند بسیاری از اندیشمندان اعتقاد دارند که برای رسیدن به توسعه و ایجاد جوامع مدرن و کارآمد، بدون استفاده از رسانه ها غیرممکن خواهد بود و رسانه ها را میتوان نیروهای محرک در روند توسعه یک جامعه بشمار آورد که سبب ساز تغییرات وسیعی در زیر ساخت های فکری و فرهنگی جامعه، از جمله کار و کار آفرینی ، تولید و صادرات و ….. خواهد بود و بالتبع آن بکارگیری مردم جامعه و با توجه به نیازها ، تولید و مصرف کالاهای رسانهای امثال روزنامهها، مجلات، برنامههای صوتی و تصویری و همچنین رسانه های اجتماعی و …. صورت میگیرد. البته این نکته را باید مد نظر قرار داد که تغییری که رسانه های تصویری درنحوه تفکر و استانداردهای امروزی زندگی انسانها گذاشته اند ، بسیار عمیق می باشد و با توجه به فناوریهای نوین و بهره برداری همگانی از آن ، جایگاه بالا و مهمی در تجارت و کسب و کار دارد . یکی از نقش های مهم و تعیین کننده و حساس کار رسانه، اطلاع رسانی است و براساس اعتماد و درست بودن اطلاع رسانی است که می تواند علاوه تاثیر مثبت در افراد ، جهت گیریها را اصلاح و فضای اقتصاد و کسب و کار را ساماندهی نماید و سبب ساز هدایت توانمندیها به مسیر درست باشد زیرا رسانه ها در واقع ابزار اصلی انتقال اطلاعات و ایده ها هستند که می توانند با خلق ایده و تفکری جدید و ترویج آن به روند توسعه جامعه کمک کنند .
امروز رسانه ها به علت تخصصی شدن، ظرفیت بیشتر و توانمندی بالاتری را کسب نموده اند که علاوه بر آشنا بودن به صنعت مربوطه و انتقال درست اطلاع رسانی ، نقد و پیشنهادات مناسب را جهت مخاطبان و ذینفعان ارایه نمایند و همچنین از حالت واسطه بودن خارج و به عنوان منشا تاثیرات بر افکار عمومی و فرهنگ کار و کار آفرینی صنعت مرتبط ظاهر شوند و نقش عامل تسریع کننده را در روند توسعه بر عهده بگیرند و با توجه به اینکه صنعت نمایشگاهی حلقه واسط بین تولید ، خدمات و صادرات می باشد داشتن رسانه های تخصصی از ضروریات توسعه و پیشران فعالیت های نمایشگاهی می باشد و در این صنعت می توانند موثرتر عمل نموده و ضمن اطلاع رسانی صحیح و به موقع ، اثرات بیشتری را را در توسعه صنعت و صادرات غیرنفتی کشور داشته باشند.
سید حسین میرظفرجویان – مشاور مدیر عامل نمایشگاه تهران و مدرس دانشگاه