در نمایشگاه جهانی گردشگری لندن ۲۰۲۵ (WTM London 2025) که از 13 الی 15 آبان 1404(۴ تا ۶ نوامبر ) در مرکز نمایشگاهی اکسل لندن (ExCeL London) برگزار شد، مقاصد گردشگری از سراسر جهان گرد هم آمدند تا تازهترین روندهای صنعت سفر را به نمایش بگذارند.
این رویداد بینالمللی با حضور بیش از 5 هزار غرفهدار و 45 هزار بازدیدکننده از بیش از صد کشور، بار دیگر جایگاه خود را بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای جهانی حوزه گردشگری تثبیت کرد.
تمرکز بر «گردشگری آهسته»، «پایداری» و «تجربه فرهنگی»
شعار امسال نمایشگاه — «بازاندیشی سفر در دنیای در حال تغییر» — بازتابدهندهی تحولی است که در سراسر صنعت گردشگری جهانی در جریان است.
به گفتهی کریس کارتر-چپمن، مدیر رویداد، تقاضا برای سفرهای آهسته، تجربهمحور و مسئولانه در حال رشد است؛ سفری که بیش از سرعت و تجمل، بر ارتباط انسانی، احترام به طبیعت و تجربه اصیل فرهنگی تأکید دارد.
در میان شرکتکنندگان، کشورها و مقصدهای متعددی با ایدههای خلاقانه حضور داشتند:
یونان بر ترویج سبک زندگی مبتنی بر آرامش و تعادل تمرکز داشت. فرانسه از برنامهی خود برای گرامیداشت «سال نورمنها» در سال ۲۰۲۷ پرده برداشت. مصر در این رویداد موزهی بزرگ مصر (Grand Egyptian Museum) را معرفی کرد. ژاپن بر اهمیت ارزشمحور بودن سفر و گوناگونی فرهنگ غذایی خود تأکید نمود.
بازتعریف سفر در دوران پساکرونا
نمایشگاه WTM London 2025 نشان داد که صنعت گردشگری جهانی در مسیر تازهای گام برمیدارد؛ مسیری که هدف آن تنها جذب گردشگر نیست، بلکه ایجاد توازن میان اقتصاد، فرهنگ و محیطزیست است.
در این رویداد، مفهوم «گردشگری چهارفصل» نیز برجسته شد؛ کشورها تلاش دارند با برنامهریزی بلندمدت، گردشگری را از وابستگی به فصلهای اوج خارج کرده و آن را به جریان مستمر اقتصادی تبدیل کنند.
فرصتی برای صنعت گردشگری ایران
حضور یا تحلیل این رویداد میتواند برای فعالان گردشگری ایران الهامبخش باشد. تجربههایی نظیر سفرهای آهسته، گردشگری روستایی و تجربهمحور، که همسو با فرهنگ بومی و میراث غنی کشور ماست، میتواند در نمایشگاههای داخلی و بینالمللی آینده مورد توجه قرار گیرد.










