صنعت نمایشگاه، پدیده فراگیری است که میتوان آن را در قالبهای اقتصادی، تجاری، اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار داد. به دلیل گستردگی این صنعت، هر نمایشگاه تخصصی نماینده یک بخش یا صنعت خاص از اقتصاد است و علاوه بر آن، تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر رونق تجاری و اقتصادی دارد. ضریب نفوذ صنعت نمایشگاه در یک اقتصاد، نشاندهنده میزان پویایی آن اقتصاد است.
تحول و تکامل صنعت نمایشگاه، همچون هر صنعت دیگری، بر بستر اطلاعرسانی تخصصی و انتشار اخبار قابل استناد تسهیل میشود. اطلاعرسانی بههنگام، انتشار دادههای قابل اعتماد، انعکاس نظرات و دیدگاههای کارشناسان و فعالان صنعت، از جمله فاکتورهای ضروری برای کمک به رونق هر رویداد به شمار میرود. در این زمینه، نقش رسانههای تخصصی (اعم از مکتوب یا مجازی) غیرقابل انکار است. اما اهمیت وجود رسانههای تخصصی در چیست؟
امروزه در جهان صدها رسانه تخصصی نمایشگاهی، خواه به شکل مکتوب یا در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستند. این رسانههای تخصصی، علاوه بر انتشار اخبار رویدادها به زبانهای مختلف، بستری مناسب برای طرح دیدگاههای کارشناسان و فعالان صنعت نمایشگاه فراهم میکنند. رسانههای تخصصی این قدرت را دارند که از طریق بهکارگیری روشهای استاندارد اطلاعرسانی، ارتباط عمیق، مناسب و کاملی بین ارکان صنعت نمایشگاه (مراکز نمایشگاهی، برگزارکنندگان، غرفهسازان)، غرفهداران و بازدیدکنندگان، کارآفرینان، نخبگان، مقامهای دولتی و رسمی، واردکنندگان و صادرکنندگان، همچنین علاقمندان به رویدادهای نمایشگاهی برقرار کنند.
در این میان، یک نکته ظریف خودنمایی میکند. درست است که وجود یک رسانه تخصصی برای رشد هر صنعت، ضرورتی انکارناپذیر است، اما تخصصیگرایی رسانهای نیز اهمیت زیادی دارد. این تخصصیگرایی بر بستر رقابت و تعدد رسانههای تخصصی شکل میگیرد. به بیان سادهتر، افزایش تعداد رسانههای تخصصی در صنعتی همچون نمایشگاه، علاوه بر تسریع روند اطلاعرسانی و بهبود کیفیت انتشار و تحلیل اخبار و دادهها، به رشد این رسانههای تخصصی نیز کمک میکند.
بیشک رقابت در یک حوزه تخصصی، به دلیل الزام در افزایش مستمر دانش، بهکارگیری فناوریهای نوین و خلاقیت، نه تنها آسیبزا نیست بلکه موجب رشد مداوم آن حوزه میشود. رسانههای تخصصی نیز از همین قاعده پیروی میکنند. انجام نظرسنجی و پژوهشهای میدانی از ارکان صنعت نمایشگاه و دستاندرکاران رویدادهای تخصصی درباره نقش و اهمیت رسانههای تخصصی برای رونق صنعت نمایشگاه از جمله اقداماتی است که میتواند در تایید این واقعیت، راهگشا باشد.